Den här veckan har börjat bra skolmässigt. Vi läser en ny kurs nu, Försöksdjursmedicin, och jag tror för en gångs skull att jag kommer att ha ganska lätt att motivera mig själv. Dels för att jag tycker försöksdjurs-frågor är väldigt relevanta och intressanta och dels för att kursen bara är två veckor. Och såklart, efter tidigare kurs där en tentafråga löd; "hur ser man skillnad på entrecote och fläskfilé", känns allt annat hoppfullt.
Dessutom, vilket är bra enligt mig, innehåller den här kursen en del praktiska moment. I går exempelvis hade vi obduktion. Det var första gången sedan i ettan(??) som vi dissekerade, och så snart näsan vant sig vid lukterna var det himla intressant! Jag var med Julle och vi fick tyvärr bara en råtta att obducera, men det var andra som fick kanin och det var kul för det har vi aldrig dissekerat förr, och jag sneglade ganska mycket på dem. Själva uppgiften att obducera skiljde sig inte speciellt mycket från det vi gjort tidigare. Förutom att det nu var meningen att vi skulle undersöka djuren noga och ta ut organen för sig och kolla efter eventuella skador och sjukdomstecken. Vår råtta hade inga konstigheter alls, förutom att burkompisarna troligtvis ätit upp hans ögon efter att han dött i buren, och det var ju i och försig otrevligt nog. Men Elli hittade en tumör, så det var ju spännande. Och Axel, den lyckosamme, fick obducera en sköldpadda! Japp, en sköldpadda. DET har vi inte gjort förut. Jag var avundsjuk först, men å andra sidan verkade det väldigt krånligt och när de väl fått bort skalet och kunde kolla inuti var det inte mycket de blev klokare av. Sköldpaddor verkar vara konstigt tomma inuti. Och genomskinliga. Jag övervägde att fråga läraren vart allt blod fanns, eftersom alla organ var ljusgröna/genomskinliga, men det kändes lite för dumt.
Idag hade vi också kul. Då hade vi injektionsövning. Vi fick råttor och möss att öva på (döda alltså) som vi skulle intubera och sätta öronmärken på, samt mha bläckvatten testa att injicera på olika sätt och på olika ställen. Sedan, när man var klar med alla olika administreringssätt, skulle man avhuda och öppna djuren för att se så att man träffat rätt - därav bläcket. Jag lyckades bra med det mesta, men jag var väldigt dålig på att ta blodprov från dummie-råttan gjord av plast. Men det är väl iallafall bättre att vara bra på riktiga djur än plastdockor.
Imorgon ska vi ha en övning med levande djur. Då ska vi få träffa några av skolans riktiga försöksdjur och lära oss hur man håller och hanterar djur som inte är döda (antar att det kan vara bra). Det ser jag framemot!